Konkurencja | studium przypadku
Rynek branży prawnej w Polsce ale także i poza jej granicami weryfikuje w dzisiejszych czasach skuteczna konkurencja. Jak być w czołówce „liczących” się Kancelarii i wyróżnić się na mocno konkurencyjnym i zagospodarowanym rynku – na to pytanie próbuje odpowiedzieć sobie nie jeden radca prawny czy adwokat. Skracając odpowiedź na to pytanie do konkretnego podsumowania (żyjemy w „szybkich czasach”): to warto nawiązać współpracę z odpowiedzialną i kreatywną Agencją Marketingową, posiadającą doświadczenie i znajomość branży. A oto uzasadnienie tej tezy:
W ostatnich dziesięciu latach liczba radców prawnych i adwokatów wzrosła dwukrotnie. W kolejnych latach przyrost będzie mniej dynamiczny. Dla porównania – na amerykańskim rynku usług prawniczych, jednym z najbardziej dojrzałych na świecie, roczny przyrost liczby prawników z uprawnieniami w latach 2009-2019 wynosił średnio 1,45%. W kolejnych latach przyrost będzie mniejszy niż dotychczas. Świadczy o tym malejąca liczba aplikantów radcowskich i adwokackich. Popularność studiów prawniczych jednak nie maleje. Indywidualnym kancelariom radców prawnych wyrasta nowy rodzaj konkurentów: alternatywni dostawcy usług prawnych, firmy prawnicze świadczące usługi w innowacyjny sposób oraz prawnicy przedsiębiorstw. 1
Niemalże 9 na 10 prawników zapytanych o żródło, skąd „przychodzi” klient odpowiada jednogłośnie: ja mam klientów tylko z polecenia, tymczasem raport “Marketing in Consumer Law Firms – is it future proof?” przygotowany przez brytyjską agencję marketingu prawniczego First4Lawyers oraz firmę badawczą IRN przynosi ciekawe informacje na temat obecnego stanu działań marketingowych kancelarii w Wielkiej Brytanii. Badanie przeprowadzono w 2017 roku i objęto nim 100 małych i średnich kancelarii zajmujących się obsługą klientów indywidualnych. Badanie wykazało jednoznacznie, iż aktualnie najmniej skuteczna taktyka prowadzenia usług prawnych to marketing szeptany. Tylko 2% respondentów wskazało takie działania jako najbardziej skuteczną taktykę marketingową. To istotne odróżnienie od deklaracji prawników w Polsce, wśród których polecenia wskazywane są jako jedno z podstawowych źródeł klientów. Nawet jeśli uznamy, iż to tylko Wielka Brytania i całkiem inny od naszego rynek usług to my tutaj analizujemy zachowania konsumentów. A konsumenci globalnie zachowują się u nas w Europie dość podobnie i śmiało śmiem tutaj twierdzić, iż jeśli nawet u nas jest dziś odwrotnie to ten trend po prostu do nas dotrze.
A zatem czy mniejsze czy większe Kancelarie stoją dziś przed nie lada wyzwaniem. Współpraca z Agencją AMX, której celem jest niniejsza publikacja dostarcza spersonalizowanych rozwiązań w temacie strategii konkurowania indywidualnych kancelarii adwokackich i radcowskich. Analiza rynku i oczekiwań klientów potwierdza, iż zarówno klient indywidualny jak i biznesowy oczekuje od prawnika 100% niemalże skuteczności, kreatywnych umiejętności biznesowych i niejednokrotnie możliwości pozasądowego rozwiązania sporu. Wchodząc już głębiej w zakres oczekiwanych kompetencji na samym szczycie wybijają się umiejętności negocjacyjne oraz zdolności poprawnej komunikacji i umiejętności wykorzystywania mediów społecznościowych. Wygrywać i zwyciężać zarówno w ilości obsługiwanych podmiotów jak i w wysokości stawek roboczo godzinnych będą prawnicy stele uzupełniający kompetencje, wiedzę, wyposażeni w cały wachlarz umiejętności miękkich oraz posiadający swój wyrazisty wizerunek w mediach społecznościowych. Zapraszamy do współpracy.
Agnieszka Misztal, marketing dla prawników 11/02/2020
1 Ryszard Sowiński, Strategie konkurowania indywidualnych kancelarii radców prawnych, 2020
- online glory casino xgames casino happy88 casino banger casino app icc win casino axecasino casino live baji999 live sign up me88 casino ra247 live casino jeetbuzz app live777 casino casino free play free online casino sw888 casino track casino play live casino masonslots mcw 19 casino cm2bet bj live casino play free casino games jackpot glory casino crazy time casino egroup88 gasia88 888online