Konkurencja | studium przypadku
Rynek branży prawnej w Polsce ale także i poza jej granicami weryfikuje w dzisiejszych czasach skuteczna konkurencja. Jak być w czołówce „liczących” się Kancelarii i wyróżnić się na mocno konkurencyjnym i zagospodarowanym rynku – na to pytanie próbuje odpowiedzieć sobie nie jeden radca prawny czy adwokat. Skracając odpowiedź na to pytanie do konkretnego podsumowania (żyjemy w „szybkich czasach”): to warto nawiązać współpracę z odpowiedzialną i kreatywną Agencją Marketingową, posiadającą doświadczenie i znajomość branży. A oto uzasadnienie tej tezy:
W ostatnich dziesięciu latach liczba radców prawnych i adwokatów wzrosła dwukrotnie. W kolejnych latach przyrost będzie mniej dynamiczny. Dla porównania – na amerykańskim rynku usług prawniczych, jednym z najbardziej dojrzałych na świecie, roczny przyrost liczby prawników z uprawnieniami w latach 2009-2019 wynosił średnio 1,45%. W kolejnych latach przyrost będzie mniejszy niż dotychczas. Świadczy o tym malejąca liczba aplikantów radcowskich i adwokackich. Popularność studiów prawniczych jednak nie maleje. Indywidualnym kancelariom radców prawnych wyrasta nowy rodzaj konkurentów: alternatywni dostawcy usług prawnych, firmy prawnicze świadczące usługi w innowacyjny sposób oraz prawnicy przedsiębiorstw. 1
Niemalże 9 na 10 prawników zapytanych o żródło, skąd „przychodzi” klient odpowiada jednogłośnie: ja mam klientów tylko z polecenia, tymczasem raport “Marketing in Consumer Law Firms – is it future proof?” przygotowany przez brytyjską agencję marketingu prawniczego First4Lawyers oraz firmę badawczą IRN przynosi ciekawe informacje na temat obecnego stanu działań marketingowych kancelarii w Wielkiej Brytanii. Badanie przeprowadzono w 2017 roku i objęto nim 100 małych i średnich kancelarii zajmujących się obsługą klientów indywidualnych. Badanie wykazało jednoznacznie, iż aktualnie najmniej skuteczna taktyka prowadzenia usług prawnych to marketing szeptany. Tylko 2% respondentów wskazało takie działania jako najbardziej skuteczną taktykę marketingową. To istotne odróżnienie od deklaracji prawników w Polsce, wśród których polecenia wskazywane są jako jedno z podstawowych źródeł klientów. Nawet jeśli uznamy, iż to tylko Wielka Brytania i całkiem inny od naszego rynek usług to my tutaj analizujemy zachowania konsumentów. A konsumenci globalnie zachowują się u nas w Europie dość podobnie i śmiało śmiem tutaj twierdzić, iż jeśli nawet u nas jest dziś odwrotnie to ten trend po prostu do nas dotrze.
A zatem czy mniejsze czy większe Kancelarie stoją dziś przed nie lada wyzwaniem. Współpraca z Agencją AMX, której celem jest niniejsza publikacja dostarcza spersonalizowanych rozwiązań w temacie strategii konkurowania indywidualnych kancelarii adwokackich i radcowskich. Analiza rynku i oczekiwań klientów potwierdza, iż zarówno klient indywidualny jak i biznesowy oczekuje od prawnika 100% niemalże skuteczności, kreatywnych umiejętności biznesowych i niejednokrotnie możliwości pozasądowego rozwiązania sporu. Wchodząc już głębiej w zakres oczekiwanych kompetencji na samym szczycie wybijają się umiejętności negocjacyjne oraz zdolności poprawnej komunikacji i umiejętności wykorzystywania mediów społecznościowych. Wygrywać i zwyciężać zarówno w ilości obsługiwanych podmiotów jak i w wysokości stawek roboczo godzinnych będą prawnicy stele uzupełniający kompetencje, wiedzę, wyposażeni w cały wachlarz umiejętności miękkich oraz posiadający swój wyrazisty wizerunek w mediach społecznościowych. Zapraszamy do współpracy.
Agnieszka Misztal, marketing dla prawników 11/02/2020
1 Ryszard Sowiński, Strategie konkurowania indywidualnych kancelarii radców prawnych, 2020